Шукати в цьому блозі

09 лютого 2020

Художній репортаж (літературний, література факту)

Джерело: «Репортаж і крапка»

Хороший репортаж повинен мати щонайменше шість складових:

- конфлікт;
- сильну історію та фактурних героїв;
- сюжет і драматургічну композицію;
- ефект присутності (описи, діалоги, деталі);
- просту, людську мову;
- паралельну метафізичну історію.
___________

Рецептори репортера, спрямовані на пошук тем та ідей, у фоновому режимі мають працювати завжди.
___________

Отож, коли ваша голова вже повна інформації, можна вирушати на місце. Що далі? Головний редактор швейцарського журналу «Reportagen» Даніель Пунтас називає головне правило роботи «в полі» — бути губкою, яка вбирає інформацію. «Не так, що з 9-ї до 17-ї маєш розмови з людьми, а потім повертаєшся в готель. Це робота 24/7».
___________

Будьте режисерами власного тексту і думайте кінематографічно!
___________

Польська репортерка Ганна Кралль поділяє деталі на банальні (дослівні) і на значущі. «Банальна деталь є тільки тим, чим вона є. Червоний светр є тільки червоним светром, який вдягають, щоби було тепло. Деталь значуща зводить метафору. Через предмет можна часом розповісти значно більше, аніж через усю історію людини. Якщо червоний светр є не просто светром, а формою повстанця».

Її колега Маріуш Щигель говорить про те, що деталь будує текст, вона — його основа: «Репортер радше напише, що хтось гатив кулаком по столі, аніж що був розлючений. Я раджу студентам: не пишіть «мама була завжди елегантною», пишіть «мама без макіяжу навіть сміття не виносила». Не пишіть «бабуся була багатою, але скромною», пишіть «бачачи бабусю, ніхто б не сказав, що в неї дві служниці». Не пишіть «вони познайомилися, коли разом працювали на фабриці з виготовлення фортепіано», пишіть «вони познайомилися, поліруючи клавіші».
___________

Будь-яка історія повинна мати головного героя, у чомусь незвичайного, затим — конфлікт і внутрішні перетворення, які відбуваються з героєм і його свідомістю, коли він долає перешкоди.
___________

Мистецтво репортажу — це, значною мірою, мистецтво композиції.
___________

За влучним спостереженням Отара Довженка, мова в тексті має бути якомога простішою, бо «репортаж повинен прямо транслювати образи й ситуації в голови читачів. Гра словами, складні конструкції, синонімічне багатство і подібні речі тут ні до чого. Якщо читач заплутується у словах, репортаж не працює». Він же радить писати репортажі тою мовою, якою ви говорили б із власною мамою. Корисна вправа — умовно додавати до кожного речення звертання. Ви ніколи не скажете: «Мам, електротранспорт не курсує в центральній частині міста». Натомість речення «Мам, у центрі не ходять трамваї та тролейбуси» звучатиме природно.
___________

Погано оплачувана або неоплачувана праця породила покоління поганих репортажистів.
___________

Немає коментарів:

Дописати коментар